Välkommen till Teologforum

Om forumet, tips, idéer etc.
Markus
Site Admin

Välkommen till Teologforum

Inlägg av Markus »

Tanken med teolog.se och detta forum är att ordna en plats för teologer i olika former av pastorala uppdrag att föra goda samtal. Teologer både i församlingstjänster, i akademi eller andra uppgifter - jag hoppas ni finner detta vara en god plats!

Fördjupningen i teologin och textstudiet, den goda läsningen av källor och aktuella forskningslinjer, hur är det med det? Det där som är för din egen del, för att du tycker om det, som inte har ett direkt syfte att komma ut i något sammanhang. Jag har haft svårt att få min tillvaro att räcka till för det. Det senaste året har inneburit en annan tjänst för mig, vilket lett till att jag kunnat få kraft till mer av fördjupningen jag saknat. Jag vill uppmuntra att komma in i den goda vanan, att låta det få ta tid och utrymme. Vi är olika, arbetar olika, har olika prioriteringar och kapacitet, vi har olika typer av tjänster och uppdrag. Men i allt vi gör i våra pastorala tjänster, så är fördjupningen, den goda teologiska kunskapen, en bärande del.

Jag satte upp ett forum för att försöka få möjlighet att dela och dryfta på ett gott sätt det som jag läser och erfar. En plats för respons och att utveckla tanken, få inspiration och andra vinklar. Jag skulle önska att det är ganska stillsamt och rofyllt – inte som det stora sociala internet, där jag inte längre mäktar med att vara. Så, om du vill, var gärna med, så får vi se var det landar. Ännu är det inte mycket, men det kan ju bli… Och om det verkar meningsfullt – sprid det med tiden i liknande kretsar.

Meddela mig om du finner något jag bör rätta till med forumet, eller har synpunkter på hur det kan förbättras. phpBB är ett kraftfullt verktyg, och jag har inte koll på alla funktioner ännu...